Draagvermogen e-bike: hoeveel gewicht mag mijn e-bike dragen?
Weet jij wat het draagvermogen van je e-bike is? Het draagvermogen, oftewel het ‘maximaal toegestaan totaalgewicht’ (hierna MTT) van je elektrische fiets bepaalt met hoeveel kilo’s je de e-bike mag belasten. Als je binnen dat draagvermogen blijft, blijft je fiets langer in goede staat en heb jij er dus langer plezier van. In de regel zijn (Europese) fabrikanten verplicht het MTT te vermelden op de fiets, als ook het gewicht van de e-bike zelf. In de realiteit gebeurt dit nog te weinig. Wij geven je graag tips hoe het draagvermogen van jouw e-bike in de gaten te houden en zo je e-bike duurzaam te kunnen blijven gebruiken.
Veiligheid boven alles
Door het MTT van jouw e-bike in de gaten te houden, zorg je voor een veilige fietservaring. Er zijn namelijk drie belangrijke redenen waarom (langdurige) overbelasting van je fiets voor problemen kan zorgen.
- Onderdelen van een elektrische fiets zijn op elkaar afgestemd en tijdens de afstemming is mede rekening gehouden met het uiteindelijke MTT van de complete fiets. Wanneer je een e-bike (langdurig) overbelast is er kans dat onderdelen (af)breken. Hoe groot die kans is, hangt af van hoe lang en hoe zwaar een fiets wordt overbelast en ook van de bouw van de fiets, de constructie en de hiervoor gebruikte materialen. Je zult je verbazen hoe snel je een e-bike overbelast. Even een aantal cijfers: gemiddeld is het MTT van een elektrische fiets zo’n 130 kg, maar het kan ook slechts 100 kg zijn of juist wel 200 kg. Laten we eens uitgaan van een MTT van 130 kg. Weeg je zelf 85 kg en weegt de fiets zelf 25 kg, dan houd je nog 20 kg over voor bagage. Daar zit je al snel ruim over heen wanneer je de fiets bepakt met volle fietstassen of je kind meeneemt in een kinderzitje.
- De fabrikant houdt bij het kiezen van het soort remmen rekening met het MTT. Belast je de e-bike te zwaar, dan heeft dit effect op de functionaliteit van je remmen; de remvertraging (hoe snel er wordt afgeremd) wordt kleiner en de remweg langer. Race je van een heuvel af? Dan wordt de remweg nog langer en dit kan gevaar opleveren in combinatie met de hoge snelheden die e-bikes halen!
- Een derde punt waar overbelasting voor problemen zou kunnen zorgen is bij het fietsframe. Te veel gewicht kan ervoor zorgen dat de stijfheid van je fietsframe uit balans raakt, waardoor er kans is dat je fiets hevig gaat schudden en je de controle verliest over je fiets. Ook dit kan leiden tot gevaarlijke situaties, zeker als je met een hoge snelheid fietst.
Goed om te weten: een kleine overbelasting vormt in de meeste gevallen niet direct een groot risico. Dit omdat de meeste fabrikanten een marge inbouwen. Maar de bovenstaande punten maken duidelijk dat rekening houden met het MTT van jouw elektrische fiets zeker aan te raden is.
Zwaardere belasting
Denk vooraf na over waarmee je jouw e-bike wilt gaan belasten, zodat je je kunt inlezen of kunt laten informeren over het MTT van de beoogde fiets. Lijkt de kans aanwezig dat je het MTT (standaard) gaat overschrijden, dan is het wijs te kijken naar een e-bike met een hoger MTT. Deze worden aangeboden door merken als Giant, Victoria en Tern. Die komen al snel in beeld bij het gebruik van kinderzitjes. Een rekensommetje: we nemen een e-bike met het gemiddelde MTT van 130 kg. Plaats hierop een kinderzitje op de bagagedrager, inclusief kind, en je zit al snel op +30 kg. Weegt de fiets zelf 25 kg, dan betekent het dat de berijder zelf nog ‘maar’ 75 kg mag wegen, en dit is inclusief kleding en schoenen. Let op: je hebt ook nog rekening te houden met de (beperkende) draagkracht van de bagagedrager. Kinderzitjes voor op
de bagagedrager mogen in de regel een maximaal gewicht van 35 kg dragen, terwijl de gemiddelde draagkracht van bagagedragers op e-bikes maar zo’n 25 kg is.
“Spring maar achterop bij mij, achterop mijn fiets”
Om even bij de bagagedrager te blijven: wist je dat een bagagedrager van een gewone fiets tot zo’n 40 kilo kan dragen? Dat betekent dus dat je eigenlijk, officieel gezien, niet zomaar bij iemand achterop de fiets kan springen als je een volwassen gewicht hebt. Bij een e-bike is dit al helemaal geen goed idee en wel omdat een bagagedrager bij dit type fiets een extra functie heeft. De bagagedrager beschermt de accu en wanneer de drager te zwaar wordt belast, kan de accu vervormen of zelfs beschadigen. Het gevolg hiervan kan zijn dat de accu minder goed of helemaal niet meer te ontkoppelen is van de fiets. En in het ergste geval levert een vervormde of beschadigde accu brandgevaar op. De maximale belasting van de bagagedrager, ook wel max load genoemd, wordt aangegeven in kg en staat vermeld op de bagagedrager. Gemiddeld zal dit gewicht tussen de 20 en 30 kg liggen.
Werkelijke belasting versus MTT
Nu je begrijpt wat het belang is van de MTT is het zaak om te berekenen of je daar binnenblijft of overschrijdt. Tel daarvoor de volgende gewichten bij elkaar op:
- het gewicht van de complete e-bike (inclusief accu),
- het gewicht van de berijder (inclusief kleding en schoenen) en
- het gewicht van eventuele bagage zoals: kind(eren) in kinderzitje(s), fiets-, rug- of handtassen, en ook: een aanhanger inclusief inhoud.
Vergelijk deze persoonlijke optelsom met het door de fabrikant bepaalde MTT van de e-bike in kwestie. Kom je hoger uit? Dan is het zaak je fiets te ontlasten door de fietstassen niet te beladen als je een kind vervoert of door iemand anders de aanhanger te laten meenemen. Kom je lager uit, dan zit je uiteraard goed!
Kun je de MTT van je fiets niet vinden? Volgens de Europese regelgeving voor e-bikes (de zogeheten EPAC-norm) moet informatie over de maximale belasting van je fiets ergens op het frame worden vermeld. Staat het daar niet, kijk dan of je deze cijfers terug kunt vinden in de handleiding van je fiets. Helaas leert de ervaring dat beide nog te weinig gebeuren, en ook op de websites van fietsmerken en bij de lokale fietsverkoper wordt er bij de verkoop van fietsen weinig over verteld. Wil je toch enige zekerheid? Bel de fietsdealer of loop eens binnen bij de lokale fietsenwinkel. Daar denken ze vast graag met je mee.