Fietsband plakken: geen punt met dit stappenplan
De lente komt er aan en het kriebelt om naar buiten te gaan. Staat je fiets stiekem al een tijdje met een platte band in de schuur, omdat de stoelverwarming in je auto wel erg comfortabel was? Dan is het de hoogste tijd om je fietsband te repareren, zodat jij straks weer meters kunt maken op je trouwe makker. In dit blog ontdek je hoe het plakken van een fietsband in zijn werk gaat.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Voorkomen is beter dan genezen. Door te zorgen dat je banden goed opgepompt zijn en je buitenband nog profiel heeft, verklein je de kans op een lekke fietsband. Toch pech en is je fietsband lek? Geen paniek, een fietsband plakken is niet al te moeilijk; wij helpen je op weg en weer de weg op! Maar voor we starten met het praktische gedeelte, willen we je eerst tippen over het volgende: de aanschaf van een bandenplakset, ook wel bandenreparatieset genoemd. In zo’n set zit in ieder geval: een tube solutie (lijm), bandenlichters, een ventielslang, schuurpapier en een aantal (zelfklevende) plakkertjes. Wil je helemaal goed voorbereid de weg op? Voeg dan ook een (stoep)krijtje of twee toe, een bandentang en een fietspomp. En handig om te weten: een geopende tube solutie verliest na een half jaar een deel van zijn kleefkracht en is dan dus minder betrouwbaar in gebruik.
Op onderzoek uit: waar zit dat gaatje?
Start met het controleren van het ventiel; soms is dat tijdens het fietsen losgedraaid en is dat de reden dat je band leeg loopt. Zit het ventiel goed vastgedraaid? Dan is het tijd om je fiets op z’n kop te zetten. Vervolgens inspecteer je de buitenkant van de band op scherpe voorwerpen. Vind je iets scherps, dan verwijder je eerst het scherpe voorwerp uit de band.
Nu komt je bandenplakset van pas. Zoek hierin naar minimaal drie bandenlichters en wip de buitenband aan één kant van de velg. Let op: voorzichtigheid is geboden, want je wilt niet de binnenband beschadigen. Los van de velg, kun je nu de binnenband er uit halen. Zo heb je alle ruimte om de buitenband aan de binnenkant te controleren op beschadigingen. Verwijder eventuele scherpe voorwerpen zoals een stukje glas of een dikke splinter. Daarna ga je op zoek naar de exacte plek van het lek in je binnenband. Je doet dit door de band eerst op te pompen en vervolgens je gezicht dicht bij de band te brengen, zodat je de lucht kunt horen en/of voelen ontsnappen. Lukt het niet het lek te ontdekken? Dan is het tijd er een teiltje met water bij te pakken. Pomp de band opnieuw op en dompel de band stukje voor stukje onder water. Wanneer de plek van het lek met het water in aanraking komt, zul je luchtbelletjes omhoog zien komen.
Lek gevonden? Plakken maar
Haal de band uit het water en markeer de plek van het lek, bijvoorbeeld met een krijtje. Vervolgens laat je de band helemaal leeg lopen en schuur je de plek rondom het lek licht op. Het schuurpapier vind je in de bandenplakset. In deze set zit ook een tube solutie die je op de volgende manier gebruikt: breng de lijm aan op de plek van het lek, net zo veel als de grootte van de plakker die je wilt plaatsen. Wacht een paar minuten, breng dan de plakker aan en druk deze goed vast. Ben je uitgerust met zelfklevende plakkers? Dan schuur je de band op, sla je de stap met de lijm over en breng je direct na het schuren de zelfklevende plakker aan. Laat de (zelfklevende) plakker minstens vijf minuten drogen voordat je doorgaat naar de volgende stap.
Aan de gang met die bandentang
De laatste stap, de buitenband terugleggen in de velg, is misschien wel de lastigste. Start door het ventiel terug te plaatsen en de binnenband een klein beetje op te pompen. Probeer vervolgens zo veel mogelijk van het bandoppervlak handmatig terug te plaatsen in de velg. Lukt dit niet verder? Dit is het moment waarop de zogeheten bandentang van pas komt! Een bandentang heeft twee verschillende uiteindes. Het uiteinde met de holle opening plaats je op de velg aan de kant waar de band al in de velg zit; de andere kant van de bandentang knijp je met de haak onder de band vast aan de kant waar de band nog op de velg geplaatst moet worden. Duw de bandentang ineen en trek, kleine stukjes tegelijk, de buitenband op de velg. Wanneer de hele band op de velg zit, loop je de band nog even na. Bandenlichters gebruik je dus om de band van de velg af te tillen, een bandentang gebruik je om de band weer op de velg te monteren. Nu is het een kwestie van de band nog even oppompen en jij kunt weer lekker de weg op!