Maak je fiets klaar voor het voorjaar
Je fiets lenteklaar maken zou net zo’n routineklusje moeten zijn als het dagelijks poetsen van je tanden of het wekelijks doen van je boodschappen. Een schone fiets slijt namelijk een stuk minder snel dan een fiets met aangekoekte modder en andere viezigheid erop. Heb je een e-bike, dan is het helemaal zaak om ‘m spic en span te houden zodat de motor als een zonnetje blijft lopen. Hebben we je overtuigd? Aan de slag dan!
Frame schoonmaken
De eerste aandacht gaat uit naar het frame. Heb je de hogedrukspuit al klaarstaan? Controleer dan eerst of je fiets stevig staat én of je de druk kan verlagen naar maximaal 20 bar. Met een hogedrukspuit met meer bar spuit je weliswaar in een handomdraai al het vuil van je fiets, maar neem je gelijk ook het vet bij de lagers mee en zet je met de waterstraal veel te veel kracht op de gevoelige onderdelen van je fiets. Gevoelige onderdelen zijn bijvoorbeeld de fietsketting of de elektrische onderdelen van je e-bike. Heb je een hogedrukspuit die je kan instellen op 20 bar? Hou dan voldoende afstand tot je fiets en zet de straal in elk geval nooit rechtstreeks op de lagers.
Voor wie liever het zekere voor het onzekere neemt: een lauwwarm sopje en een spons voldoen ook. Er zijn speciale fietsshampoos verkrijgbaar waarmee je de lak van je fiets niet beschadigt én het frame lekker schoon wordt. Heb je een elektrische fiets, verwijder dan voor het schoonmaken de accu, zorg dat het laadpunt goed is afgedekt en haal de display/fietscomputer van het stuur. Zowel accu als computer maak je apart schoon met een microvezeldoek.
Wekelijks je fiets grondig schoonmaken is overigens niet nodig. Maar komen jij en je fiets na een flinke dagtocht onder de modder weer thuis, wacht dan niet met schoonmaken tot de volgende dag wanneer alles allang is opgedroogd, maar spuit of was het gelijk van je fiets. Datzelfde principe gaat op voor fietstochten door de regen of over met zout bestrooide wegen. Spoel pekel zo snel mogelijk van je fiets en zet je fiets altijd droog in de schuur.
Fietsketting smeren
Eén keer heen-en-weer rijden door de straat en je weet het: piept en kraakt je fietsketting luidkeels? Dan is het de hoogste tijd om ‘m te smeren. Gebruik hiervoor speciale smeerolie voor de fiets. Het is sowieso een goed idee om je fietsketting met enige regelmaat te smeren, zodat-ie lekker soepel blijft en minder snel slijt. Ook het tussentijds reinigen van je fietsketting met een kettingreiniger wordt op prijs gesteld. Hij zal je belonen met een langere levensduur!
Oppoetsen en inwrijven
Na het reinigen is het tijd om je fiets weer te laten glanzen. Dat kan met een zachte doek en eventueel wat onderhoudsspray. Gebruik de spray voor je frame en de velgen. Dergelijke spray voorziet je fiets van een sprankelend uiterlijk en is vaak ook vuilwerend. Dat scheelt weer tijd bij de volgende schoonmaakronde.
Onderdelen controleren
Na frame, velgen en fietsketting lijkt het meeste schoonmaakwerk erop te zitten. Toch ben je er nog niet. Om te beginnen, verdienen je banden een grondige inspectie. Zit er nog genoeg profiel op? En zit er voldoende spanning op? De juiste druk vind je aan de zijkant van de band. Heb je een fiets met een drukmeter, dan is het oppompen van je banden tot de juiste spanning een fluitje van een cent. En anders biedt de fietsenmaker uitkomst. Daar kun je vaak gratis je fietsbanden oppompen met een drukmeter. Zeker bij elektrische fietsen is het slim de bandendruk in de gaten te houden. Met zachte banden breng je de actieradius van je fiets gemakkelijk met 20% naar beneden. Een duidelijk geval van: kleine moeite, groot plezier. Heb je een mountainbike of een wielrenfiets, controleer dan ook de spakenspanning door even te ‘morrelen’ aan elke spaak. Zit er eentje los, dan raakt je hele wiel uit balans bij het fietsen. Laten repareren dus!
We verleggen de aandacht naar de verlichting zodat je ook ’s avonds laat nog veilig op pad kunt. Vervang indien nodig de batterijtjes (vaak AA of AAA). Brandt je voorlicht of achterlicht na het vervangen van de batterijen nog steeds niet? Dan is er wellicht iets geoxideerd in de lamp. De enige oplossing is een geheel nieuwe lamp op je fiets te monteren.
E-bikers opgelet: ook de accu is het nakijken waard. Accu’s hebben het zwaar in koude tijden en de kwaliteit ervan kan hard achteruitgaan in de winter. Vraag je fietsenmaker daarom om een accucheck uit te voeren. Hij kan je precies vertellen of je accu nog een seizoen meegaat of aan vervanging toe is.
Controleer ook je remmen. Sluiten de remblokjes nog goed aan op de velgen en zit er nog voldoende profiel op de remblokjes? Dan kun je veilig de weg op, de drukke stad in of de berg op (en af). Ook het aandraaien van alle bouten en moeren draagt bij aan een veilige fietstocht.
Zadel op hoogte zetten
En dan het laatste onderdeel van de fietsvoorjaarsschoonmaak: het zadel. Staat je zadel al op z’n gewone hoogte? Dan kun je dit punt overslaan. Maar misschien heb jij je zadel deze winter voor de veiligheid een stukje lager gezet. Vergeet in dat geval niet om ‘m weer op de juiste hoogte te zetten. Een goede fietshouding kan zadelpijn tijdens en rugklachten na het fietsen voorkomen. En dát zorgt er dan weer voor dat je na je eerste lentetocht gelijk weer zin hebt om opnieuw op de fiets te springen, de lente tegemoet. Waar gaat de volgende reis naartoe?