Nederland telt 30.000 geregistreerde speed pedelecs. Dit is waarom.
Links en rechts zoeven ze je voorbij: van sportieve twintigers tot veertigjarige zakenmannen en actieve senioren. Gehelmd en in hoog tempo vliegen ze bijna over het wegdek: de mens en zijn speed pedelec. Je ziet ze steeds vaker en dat kan kloppen, zegt de BOVAG. Die presenteerde begin juli haar cijfers met betrekking tot de speed pedelec in Nederland. Wat blijkt: op 1 juli 2022 telde Nederland 30.102 geregistreerde speedbikes. De hoogste tijd om eens in dit type elektrische fiets te duiken. Wat maakt ‘m nou zo aantrekkelijk?
Al sinds 2009
Vind je 30.102 speed pedelecs veel? Bedenk dan dat de eerste speed pedelec al in 2009 het levenslicht ziet. De primeur gaat naar het Zwitserse Stromer die met de Stromer V1, een e-bike lanceert met veel meer vermogen dan we tot dusver gewend waren. Toch rijden er zes jaar later, in 2015, in Nederland nog steeds amper 2500 geregistreerde speed pedelecs rond. De verplichte helm en het feit dat speedbikers in de bebouwde kom niet op het fietspad mogen fietsen, maar alleen op de rijbaan, houdt veel potentiële kopers tegen. Toch neemt de populariteit van de speedbike langzaam maar zeker toe. Begin 2020 ligt het aantal op 15.626 exemplaren. Die toename is echter niks vergeleken met de impact die corona heeft op deze supersnelle elektrische fiets. Met name de beperkende maatregelen voor het gebruik van het openbaar vervoer drijven steeds meer Nederlanders ertoe een proefrit te maken op een speed pedelec én tot aankoop over te gaan. In het eerste halfjaar van 2020 worden zo’n 2500 speedbikes verkocht. Twee jaar na het begin van de pandemie is het aantal geregistreerde speed pedelecs verdubbeld van ruim 15.000 naar een goeie 30.000 exemplaren.
Het gemak van de speed pedelec
De coronapandemie gaf veel twijfelaars het laatste zetje. Maar ook zonder die duw in de rug zijn er genoeg pluspunten aan een speed pedelec. Daar kan geen helm en geen de verplichting op de rijbaan te fietsen binnen de bebouwde kom tegenop. Met haar snelheid van maximaal 45 kilometer per uur is de speedbike een zeer aangenaam alternatief voor de brommer te noemen. En dankzij het feit dat je files kunt vermijden en parkeerproblemen totaal niet aan de orde zijn wint de speed pedelec het ook van de auto. Smalle weggetjes door de stad, via onontdekte bospaadjes naar je werk: met een speedbike kom je overal en zonder al te veel moeite. Ook ’s ochtends als je nog moet opstarten of na een lange werkdag als de meeste energie wel uit je benen is verdwenen. Simpelweg een kwestie van de ondersteuning iets opplussen. Hoe makkelijk.
De speedbike: een gezond alternatief
Gemak is één ding. Een minstens zo’n belangrijk tweede pluspunt van de speed pedelec is het effect op je gezondheid. Fietsen past in een gezonde leefstijl en is eenvoudig in te passen in je dagelijkse ritme. Speed pedelecs worden vooral gebruikt voor de langere afstanden zoals woon-werkverkeer en het gebruik ervan is een stuk gezonder dan stilzitten in een auto of in de bus of trein. Dankzij de krachtige ondersteuning kun je bovendien precies die inspanning leveren die je kúnt leveren op dat moment. Voel je je fitter, dan zet je de ondersteuning op een lagere stand. En zo bouw je al fietsende en in je eigen tempo aan je conditie. Dat je geen inspanning hoeft te leveren op een elektrische fiets of speed pedelec is namelijk onzin. De motor biedt uitsluitende ondersteuning: als jij de trappers niet ronddraait, doet de motor niks. Bovendien blijkt uit onderzoek dat fietsers die op een e-bike fietsen meestal een ondersteuningsstand kiezen die hen uitdaagt in plaats van een stand waarbij ze nauwelijks weerstand voelen.
Nieuw of tweedehands speed pedelec?
Redenen genoeg dus om de stap te wagen en van een gewone fiets of e-bike (of brommer, scooter of auto) over te stappen op een speed pedelec. Dat vonden in elk geval ook de 2137 speedbikers die in het eerste halfjaar van 2022 een nieuwe speed pedelec kochten. Ondertussen begint ook de tweedehandsmarkt van speedbikes aan te trekken. Fietshandelaren verkochten in de afgelopen zes maanden bijna 500 gebruikte exemplaren. Daarnaast verkochten speedbike-eigenaren via particuliere verkoopsites in diezelfde periode 1277 speed pedelecs, een stijging van bijna 30 % ten opzichte van het eerste halfjaar van 2021.
Letters van Loes