Vind de ideale e-bike (5 tips)
De e-bike is niet meer weg te denken uit het huidige straatbeeld. En ook jij denkt er eentje aan te willen schaffen, maar vanwege het ruime aanbod zie je door de bomen het bos niet meer. Geen paniek, wij hebben een aantal punten van aandacht voor je op een rijtje gezet, zodat jij een weloverwogen keuze kunt maken.
Gebruik: waar gaat de reis naartoe?
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: Waar ga ik mijn e-bike voor gebruiken? Is dit voor (dagelijks) woon-werkverkeer, lange afstanden op recreatief vlak (in het weekend) of dagelijkse korte afstanden? Het antwoord op deze vraag is leidend in de zoektocht naar de juiste motor op jouw e-bike. Dat zit zo: de motor kan op drie plekken zitten, en wel: in het voorwiel, in het achterwiel of in het midden (onder de zitbuis bij de trapas). We lichten alle drie de types toe.
E-bikes met een middenmotor zijn het populairst en goed te gebruiken voor (dagelijks) woon-werkverkeer als ook lange afstanden op recreatief vlak. Voor de aanschaf van een e-bike met middenmotor kom je terecht in de prijsklasse van 2.500 tot 4.000 euro. Waarom dit type e-bike zo populair is? Door de fijne fietservaring die zij bieden. De middenmotor zorgt voor kracht, maar voelt ‘natuurlijk’ aan. Waar het bij een e-bike met een voorwielmotor één tot twee tellen duurt voordat de motor in actie komt, reageert dit type e-bike (met een middenmotor) direct, net als wanneer je op ‘natuurlijke’ wijze op een gewone fiets zou fietsen.
Dan heb je nog het type e-bike met achterwielmotor en die zorgt voor de meeste natuurlijke rijbeleving. Deze e-bikes worden namelijk, net als ‘gewone’ fietsen, aangedreven door het achterwiel, alleen dan met een motor. Ook heeft dit type e-bike meer versnellingen, waardoor het zeer geschikt is in heuvelachtig gebied.
Ga jij je e-bike dagelijks gebruiken op korte afstanden, dan kun je kiezen voor een voorwielmotor. Zo kies je in veel gevallen ook voor de goedkopere e-bikes, tot een bedrag van ongeveer 2.000 euro. Goed om te weten: dit type motor is minder geschikt voor gebruik op zand- en heuvelachtige wegen en bij weerstypen met vallende bladeren, sneeuw en ijzel.
Type accu
Wat ons betreft toch wel het eerste punt waar je aan denkt bij een e-bike, is de accu. Maar omdat je eerst moet bedenken waar jij jouw e-bike voor gaat gebruiken, behandelen we het onderwerp accu als tweede punt. Ga je korte of lange afstanden fietsen, op vlakke of heuvelachtige wegen, met of zonder bagage? En wil je de gehele rit ondersteund worden of slechts bergopwaarts? Hoe je deze vragen beantwoordt, bepaalt de benodigde actieradius van je e-bike. De actieradius van je e-bike zegt hoeveel kilometer je kunt fietsen op een volle accu, zonder tussendoor op te laden. Een accu met een grote capaciteit zorgt voor een grotere actieradius dan een accu met een kleinere capaciteit (dit laatste type is dan ook vaak goedkoper).
Daarnaast kun je kiezen uit een vaste of uitneembare accu. Het voordeel aan een uitneembare accu is dat je deze overal kunt opladen, ook binnenshuis. Bij een vaste accu kun je alleen opladen bij een stroompunt op de plek waar je de fiets stalt, en zul je hier dus op lange afstanden ook rekening mee moeten houden. Een nadeel van een uitneembare accu is de grote populariteit bij fietsdieven; stal je je fiets, dan zul je de accu dus altijd moeten afkoppelen en meedragen. Dit euvel heb je dan weer niet bij een vaste accu.
Tot slot: vraag naar de garantieduur van verschillende accu’s. Een accu vervangen is namelijk een duur grapje, dus meer dan een jaar garantie is zeker fijn!
Remmen: veilig tot stilstand komen
Een zeer belangrijk punt om aandacht aan te schenken in de zoektocht naar de juiste e-bike zijn de remmen. Een e-bike is een stuk zwaarder dan een normale fiets en natuurlijk een stuk sneller, dus goede remmen zijn belangrijk. Veel e-bikes hebben tegenwoordig hydraulische schijfremmen. Deze zijn betrouwbaarder en veiliger dan velgremmen (V-brakes) en trommelremmen (rollerbrakes), die op normale fietsen worden gemonteerd. Beide types worden echter nog wel gebruikt voor de montage van e-bikes in de lagere prijsklasse.
Versnellingen
Las je net over het verminderen van je snelheid, gaan we het nu hebben over het versnellen. Ook bij het uitzoeken van de versnellingen geldt: denk na over waar je gaat fietsen en dan vooral over het soort ondergrond. Voor fietstochtjes over een vlakke ondergrond is de zogeheten naafversnelling geschikt, maar wordt je omgeving heuvelachtiger, dan kom je beter uit de verf met een derailleurversnelling. Het verschil tussen deze twee typen versnellingen is vooral het aantal versnellingen; zeven of acht bij een naafversnelling, tegenover 27 bij een derailleurversnelling. Daarnaast is de naafversnelling vrijwel onderhoudsvrij, te wijten aan de plek waar dit gesloten systeem is gemonteerd. Een derailleurversnelling is daarentegen onderhoudsgevoelig. Een minder voorkomend versnellingstype is de (automatische) traploze versnelling. Dit type versnelling zoekt zelf naar de optimale versnelling, wat de fietservaring verbetert. Prettig, maar hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Meten is weten. Wat vertelt de display?
Benieuwd hoe snel je gaat? Dit kun je, afhankelijk van de soort e-bike, lezen op de display. Het verschil tussen displays zit ‘m vooral in hoeveel informatie ze weergeven en hoe goed leesbaar dit is. De meest eenvoudige displays geven met een aantal ledlampjes aan hoeveel ondersteuning je hebt ingeschakeld en wat de status is van de batterij van de accu. Luxere displays laten daarnaast ook de snelheid, afgelegde afstand, tijd, temperatuur en verlichting zien. Vaak geldt: hoe duurder de e-bike, hoe luxer het display.